Jag har haft min Volvo v70 i många år nu och snart är det väl dags att byta bil. Men eftersom v70 inte tillverkas längre så försöker jag hålla min i bästa trim för att kunna behålla den ett par år till. När bilen blivit över 10 år så kan det bli dyrt att ha den, reparationerna och delarna som måste bytas ut blir fler och fler.
Reservdelar Volvo v70 blir ett dyrt kapitel, så jag brukar leta fram bästa och billigaste leverantören på Google för att hålla kostnaderna nere. Jag känner också en bilmekaniker som har en liten verkstad hemma på gården. Han brukar fixa min bil snabbt och enkelt till ett riktigt bra pris. På så sätt håller jag kostnaderna nere samtidigt som bilen fortfarande känns ganska fräsch fast den har många år på nacken.
Eftersom v70 fortfarande är en populär bil så finns det tack och lov ett brett utbud av reservdelar. Många väljer dessutom att styla sin Volvo och därför finns det också massor av stylingprodukter till v70.
Nu senast var jag tvungen att byta kamrem på bilen, och det är ingen billig historia. Själva delarna är inte så dyra, men det är visst lite krångligt att göra detta och arbetskostnaden blir därför dyr. Men sånt måste ju göras, om kamremmen går av skär bilen ihop och då blir det bra mycket dyrare.
Bor man som jag gör, ute på landet, måste bilen bara fungera och rulla i ur och skur. Vad man än ska göra måste man ta bilen. Jobbet ligger ett par mil bort och det går inga bussar på rimligt avstånd. Att handla kräver också bil, vi har liksom inget närköp runt hörnet, haha. Som reservbil har vi en liten Ford som får tjäna som backup de gånger Volvon inte vill. Som tur är har det inte hänt så många gånger ännu så jag fortsätter väl att slita på den i ytterligare några år.