Att köra bil lite senare på dygnet är fortfarande förenat med fara, detta då det ännu inte är ljust på kvällen och natten. Därför ska man använda bilens lampor så mycket som möjligt. Ifall bilens egna lampor inte skulle räcka till finns det extralampor som man kan köpa. En av dessa sorters extralampor är vad som kallas för LED ramp.
LED ramper monteras på bilar för att ge bättre sikte vid bland annat landsvägskörning. Det spelar egentligen ingen roll om man väljer en ramp med hög lumen eller watt, det mesta som finns tillgängligt på den svenska marknaden klarar de omväxlande förhållandena som råder i Sverige. Det man däremot ska tänka på är att använda en ramp som faktiskt passar bilen. Då ramperna kan monteras på allt från mindre personbilar till stora arbetsfordon finns det en hel del olika storlekar. Andra saker man bör tänka på när man väljer LED ramp är spridningsvinkel, lamphus, IP-värde, reflektor och optik.
Spridningsvinkel innefattar hur mycket ljuset sprider sig. Vet man att man kör mycket på raksträckor ska man välja en spridningsvinkel som är så rak som möjlig.
Lamphuset, där lamporna sitter bör kunna kunna kylas av automatiskt, då håller lamporna längre.
Rampens IP-värde talar om vilken kvalitet den har. Ju högre desto bättre, försök sikta på ett värde på runt 68.
Rampens ljusstyrka är extremt viktigt, det är med det måttet som det går att veta hur långt ljuset är såpass starkt att det skulle kunna vara möjligt att läsa en tidning med hjälp av enbart det ljuset. Ljusstyrkan mäts i lux och 1 lux anses vara det som krävs för att läsa en tidning. 1Lux 600 innebär att 600 meter framför bilen är ljusstyrkan 1 lux.
Detta har varit några saker som man bör tänka på när man väljer LED ramp till bilen eller till sitt arbetsfordon.